Niedziela, 25 czerwca 2017. Imieniny Łucji, Witolda, Wilhelma

Z Mławy do Krasnego

2017-04-13 08:57:48 (ost. akt: 2017-04-13 08:58:11)

Podziel się:

Zabytkowa lokomotywa PX48, wagony towarowe, platformy oraz lokomotywy parowe - wszystkie zabytkowe maszyny w czwartek zniknęły z Mławy, by ostatecznie spocząć na terenie Krasnego. Wójt Szczepański ma pomysł, jak przywrócić do łask dawne torowisko.

O losach Mławskiej Kolei Dojazdowej pisać nie będziemy, bo to temat na większą rozprawę naukową. Dość powiedzieć, że po wielu latach rozmów, rozgrywek, kłopotów, kłótni, braku kompromisu i woli działania, jest zwrot. I to zwrot szczególny, bo losy starych, odrapanych, ale kiedyś majestatycznych i pięknych lokomotyw, dziś został przesądzony. Ich obecny właściciel, gmina Krasne, postanowiła wreszcie zakończyć ten temat, przejmując cały tabor MKD i przenosząc go do Krasnego. Jak tłumaczy wójt, Michał Szczepański, nie można było dłużej czekać.
- Mieliśmy coraz więcej zgłoszeń o dewastacji taboru. Jakieś nieupoważnione osoby trzecie tam ingerowały. Mieliśmy problem z zabezpieczeniem taboru - wyjaśnia.

Przejęcie i zabezpieczenie taboru
Gmina Krasne jest właścicielem taboru od 2002 roku. W grudniu ub. r. doszło do podpisania aktu przejęcia prawa użytkowania wieczystego w granicach administracyjnych gminy na trasie MKD między gminą Krasne a PKP. - W marcu przejęliśmy także odcinek na starej linii ciechanowskiej Krasiniec - Krasne - dodaje wójt. Teraz pozostaje etap II, czyli zabezpieczenie i sukcesywne odrestaurowanie taboru. Krasne przejęło w sumie 14 elementów taboru. Cała operacja przewozu zabytków kosztowała gminę około 20.000 zł. Elementy taboru trafiły do Krasnego, część trafi na ekspozycję do Makowa i Przasnysza.

Park turystyczny
Po renowacji taboru przyjdzie czas na III etap projektu. Wójt gminy Krasne wspólnie z burmistrzem Przasnysza oraz wójt gminy Przasnysz chcą pozyskać pieniądze z Unii na ścieżkę dydaktyczno-turystyczną. - Chodzi mi po głowie projekt zagospodarowania tego terenu pod kątem turystycznym, ale też użytkowym. Z Przasnysza do Leszna mogłaby powstać ścieżka rowerowa z elementami ekspozycji wyremontowanego taboru kolejki. Moglibyśmy połączyć kilka odcinków atrakcyjną ścieżką rowerową, zachowując jednocześnie elementy zabytkowego taboru - dodaje. Takie ekspozycje powstałyby w Przasnyszu, Lesznie, Krasnem i Makowie Mazowieckim. Gdyby udało się uruchomić lokomotywę PX 48, perełkę wśród lokomotyw, mogłaby nawet kursować na trasie Krasne - Zaręby. Więcej jednak o pomyśle nie zdradza. - Wniosek jest w fazie opracowywania. Powinien być gotowy pod koniec maja - dodaje.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB