Niedziela, 18 listopada 2018. Imieniny Klaudyny, Romana, Tomasza

Zajęcia popołudniowe zbyt uciążliwe

2018-09-13 10:30:00 (ost. akt: 2018-09-13 10:30:01)

Podziel się:

Przasnysz\\\ Rodzice uczniów klas 8 i III gimnazjum skarżą się na zbyt późne kończenie przez nie zajęć. Powodem ma być skumulowanie roczników i brak miejsc do prowadzenia lekcji. - To tymczasowe rozwiązanie - wyjaśnia dyrektor "trójki".

Rodzice, zaniepokojeni "popołudniową zmianą", skarżą się na uciążliwości związane ze zbyt późnym kończeniem zajęć przez dzieci.
Zaniepokojeni rodzice wysunęli petycję do Grzegorza Grabowskiego, dyrektora placówki z prośba o zmianę planu lekcyjnego dla jednej z klas trzecich.
- My, rodzice uczniów klasy III gimnazjum jesteśmy bardzo zaniepokojeni planem lekcji naszych dzieci. Z planu wynika, że zajęcia będą kończyły się o godzinie 17:45, 16:20, po dwa razy w tygodniu oraz 15:25, jeden raz w tygodniu. Nie wszystkie klasy trzecie kończą o tak późnych godzinach, dlatego chcielibyśmy zapytać o kryteria układania planu w ten sposób - piszą rodzice.
Nowy plan dotyczy uczniów, którzy kończą szkołę i za rok przystąpią do egzaminu gimnazjalnego. - W związku z tym mają bardzo dużo nauki, prac domowych i innych zajęć dodatkowych. Niestety przy takim planie nie mogą rozwijać swoich pasji, zainteresować muzycznych, językowych i sportowych. Taka sytuacja sprawia, że zmieni się cykl dnia, a co za tym idzie nauki, ponieważ popołudniu nasze dzieci nie będą w stanie przygotować się do zajęć na następny dzień. Jest to kolejny rok, gdy plan wygląda podobnie. Mieliśmy nadzieję, że w klasie III to się zmieni – pisali rodzice.
Według nich to nie jest jedyny problem z planem zajęć. Oskarżają placówkę o ułożenie go niezgodnie z przepisami prawa oświatowego, a dokładniej Rozporządzenia MEN w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych placówkach.
W dniu 26 lipca 2018 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało projektowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. W projekcie rozporządzenia znalazły się nowe regulacje dotyczące obowiązku uwzględnienia w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizacji zajęć wymagających intensywnego wysiłku umysłowego nie później niż na szóstej godzinie zajęć w danym dniu. Zdaniem rodziców, szkoła nie wywiązuje się z tych zapisów.
- Wszystkie te czynniki sprawiają, że zostanie zahamowany rozwój psychofizyczny naszych dzieci, ich ciekawość świata, nie będą rozwijać swoich zainteresowań i nie przygotują się w sposób odpowiedni do szkoły średniej – dodali zaniepokojeni rodzice.
- To jest klasa III gimnazjum, dzieci będą zdawać egzamin. Wiadomo, że większość z nich korzysta z dodatkowych zajęć. Moja córka uczęszcza na dodatkowy język angielski. Teraz mamy poważny problem, bo kończąc tak późno lekcje, nie ma na to szans. Po powrocie z lekcji to dziecko nie ma już siły skupić się na dodatkowej lekcji, nie mówiąc już o szkole muzycznej. Gdzie czas na wszystko – mówi jedna z matek.
Grzegorz Grabowski dyrektor przasnyskiej „Trójki”, tłumaczy, że prace nad planem trwają, ale problem jest wyjątkowo uciążliwy ze względu na liczbę klas.
- Plan lekcji został dostosowany do struktury organizacyjnej szkoły ( 29 oddziałów szkolnych oraz 3 przedszkolne). Ze względu na posiadaną liczbę sal lekcyjnych (16 dużych, 2 małe i 2 informatyczne) wprowadzona została dwuzmianowość. Dotyczy ona klas II i VIII szkoły podstawowej oraz kilku klas III gimnazjum. W cztery dni tygodnia zajęcia trwają do godz. 16:15, a w jeden do 17.05. Zajęcia wymagające większego wysiłku umysłowego staraliśmy się umieścić nie później niż na 6 godzinie lekcyjnej. W związku z organizacją pracy szkoły w roku szkolnym 2018/2019 duża ilość oddziałów ( okres przejściowy wygaszanie gimnazjum) oceniam, że plan lekcji jest optymalny. Ilość godzin poszczególnych oddziałów wynika z podstawy programowej, co uniemożliwia wcześniejsze kończenie zajęć. Problemem pozostaje jeszcze środa, kiedy chcemy zlikwidować na 10 godzinie lekcyjnej dwie godziny klas III, żeby szkoła kończyła zajęcia codziennie o 16:15, co jest porównywalne z sytuacją w innych szkołach podstawowych w Przasnyszu. W roku szkolnym 2019/2020 przewidujemy kilka oddziałów mniej, co sądzę, nie będzie powodem kłopotów organizacyjnych pracy szkoły, a z kolei może spowodować problemy kadrowe wynikające z braku godzin dla nauczycieli – stwierdził dyrektor.
W rozmowie z nami dodał, że trwają obecnie rozmowy na temat godzin i plan jest jeszcze elastyczny. W najbliższych dniach ma on zmienić się tak, że najpóźniej uczniowie będą kończyć zajęcia lekcyjne po godzinie 16.
Dyrektor podkreśla, że nie jest w stanie, przy tak skumulowanym roczniku, sprostać wszystkim oczekiwaniom. Zmiany w szkolnictwie doprowadziły do tego, że w tym roku szkolnym są zarówno odziały klas ósmych, jak i trzecich klas gimnazjum, nie zapominając o innych uczniach. Dodatkowo w tym roku utworzono trzy odziały przedszkolne. Kumulacja tylu uczniów odbiła się na najstarszych klasach, gdzie uczniowie kończą zajęcia nawet przed 18.
Szkoła bardzo przygotowała się na przyjęcie klas pierwszych. Uczniowie najmłodszych roczników zostali oddzieleni od starszych uczniów i zajęcia odbywają jedynie w salach na dolnym korytarzu, które są do nich dostosowane. Niestety, jak stwierdził dyrektor szkoły, mimo że zajęcia w tych klasach kończą się bardzo wcześnie, to nie mogą się w tych salach odbywać lekcje klas starszych ze względu na meble, które są przystosowane do nauki małych dzieci.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB