Z Rafałem Kado, Prezesem Stowarzyszenia Mistrzowie Sztuki i twórcą wielu komiksów, który poprowadził pierwsze „Warsztaty komiksowe” w Muzeum Historycznym w Przasnyszu, rozmawiamy oczywiście o komiksach, sposobie ich tworzenia, a także o samych warsztatach i… przasnyskim komiksie „Mateczki”. Na rozmówca opowiada również o… komiksach – francuskim „Asterix” oraz polskim „Kajko i Kokosz”.
– Za nami pierwsze „Warsztaty komiksowe” w Muzeum Historycznym w Przasnyszu, jak ocenia pan to przedsięwzięcie?
– Przede wszystkim chciałem w swoim jak i w imieniu Stowarzyszenia Mistrzowie Sztuki podziękować Muzeum Historycznemu w Przasnyszu za świetną organizację i pomoc w przeprowadzeniu warsztatów komiksowych. Uważam, że przedsięwzięcie jest dobrym pomysłem, było ogromne zaangażowanie dzieci we wspólnym rysowaniu concept artu – postaci legendarnego Przaśnika, następnie rysowaniu kadr po kadrze całej planszy komiksu. Podnieśliśmy poprzeczkę dla uczniów tworząc wspólnie profesjonalną planszę, która była dosyć trudna. Jednak się udało.
– Czy trudno jest zachęcić młodzież do sięgania po komiksy?
– Moim zdaniem nie. Krótkie paski komiksowe jak i całe strony w formie satyry znajdują się w sieci. Także przeglądając np. portale społecznościowe można je obejrzeć. To może skłonić młodzież do dalszego zainteresowania tym gatunkiem wydawniczym. Są też filmy z superbohaterami, które powstały na podstawie komiksów.
– Internet, portale społecznościowe i smartfony to nieodłączny element życia dzisiejszych dzieci i młodzieży, czy komiks jest w stanie nawiązać z nimi rywalizację?
– To oczywiście wszystko zależy od zainteresowań dzieci i młodzieży.
– Czy są komiksy, które ukazują się wyłącznie w sieci, co Pan o nich sądzi?
– Z pewnością są takie komiksy. Są one wygodne, ponieważ nie trzeba nosić ze sobą albumu żeby przeczytać komiks. Ja jednak preferuję drukowaną formę komiksu.
– Muzeum Historyczne w Przasnyszu jest inicjatorem powstania komiksu zatytułowanego „Mateczki”, jak go Pan oceni?
– Komiks historyczny jest bardzo trudny w realizacji dla scenarzysty jak i rysownika, ponieważ muszą ściśle trzymać się prawdziwych wydarzeń historycznych. To natomiast wymaga ekspertyzy w dawne kroniki, zapiski, zdjęcia, jeżeli takie istnieją.
Scenariusz oraz rysunki na przyzwoitym poziomie. Rys historyczny ze zdjęciami oraz gruba okładka nadaje komiksowi formy prestiżowej.
– Jest Pan autorem m. in. komiksu „Ciechan” i współautorem komiksu „1918 Ciechanów”, czy zawsze marzył Pan o tworzeniu komiksów?
Tak, przygodę z komiksem rozpocząłem mniej więcej w wieku 6 lat czytając polskie jak i zagraniczne tytuły. Później rozpocząłem rysowanie małych komiksów ćwicząc swoją „kreskę” i rozwijając talent obserwując mistrzów komiksu. Otrzymywałem zlecenia od firm i instytucji na realizację stworzenia komiksu. Swój pierwszy komiks wydałem w 2015 roku. Jestem również autorem „Ciechana – narodzenie„ rysownikiem komiksu i współscenarzystą do komiksu „Opin – Pan trzech pagórków”, scenarzystą do „Władca diamentów”, „Legenda o Łydyni”, „Kapitan N”, rysownikiem do komiksu „Dar 1” i „Dar 2”.
– Najsłynniejszy polski komiks Pańskim zdaniem to… (dlaczego)?
Z pewnością „Kajko i Kokosz”, ponieważ tryska humorem, posiada bajkowy styl „kreski”, występują ciekawi bohaterowie, wciągająca akcja.
– Czy można nauczyć się tworzyć komiksy, nie posiadając wcześniejszego doświadczenia w tej dziedzinie?
– W czasie „Warsztatów komiksowych” w Muzeum Historycznym w Przasnyszu okazało się, że można. Oczywiście podczas jednego spotkania nie byłoby możliwe przekazanie całej wiedzy. To wymaga treningów, wyćwiczenia dłoni.
– Czym różnią się obecne komiksy od tych z lat 90-tych i wcześniejszych?
– Przede wszystkim obecne komiksy w większości kolorowane są w programach graficznych lub rysowane na tablecie. To oczywiście zależy od stylu i technik pracy rysownika. Również obecne komiksy posiadają lepszej jakości papier.
– Polski komiks „Kajko i Kokosz” i francuski „Asterix”posiadają wiele podobnych wątków. Kto, na kim się wzorował?
– Francuski „Asterix” jak i polski „Kajko i Kokosz” są bardzo podobne. Przede wszystkim są to komiksy przebarwione humorem z „bajkowym” stylem rysunku. W obu komiksach są takie same cechy głównych bohaterów, czyli we francuskim Asterix – mały i sprytny, Obelix – duży i silny. Również ta sama sytuacja w polskim komiksie, czyli mały i sprytny Kajko oraz duży i silny Kokosz. Faktem jest to, że pierwszy „Asterix” powstał w 1961 roku, zaś „Kajko i Kokosz” w 1972 roku.
– Czy odwiedzi Pan jeszcze Przasnysz i poprowadzi warsztaty komiksowe?
– Tak, jak najbardziej. Planujemy prowadzić cykliczne warsztaty komiksowe w Muzeum Historycznym w Przasnyszu, oczywiście po zebraniu większej grupy. Zapisy i wszelkie informację można uzyskać pod numerem telefonu: 721 050 912, lub mail: sms.ciechanow@gmail.com
– Dziękuję za rozmowę
– Dziękuję również i do zobaczenia w Przasnyszu
Rozmawiał WS
Fot. Nadesłane/WS
Zapisz się na darmową prenumeratę Kuriera Przasnyskiego!
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciasteczka stron trzecich
Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.
Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!