Światła Led do jazdy dziennej – dozwolona i pożyteczna modyfikacja samochodu


Zbliża się wiosna, a z nią coraz dłuższy dzień. Warto zatem pomyśleć o modyfikacji swojego pojazdu o światła do jazdy dziennej, jeżeli ich nie posiada.
Nowe auta w swoim fabrycznym wyposażeniu przeważnie mają zamontowane światła do jazdy dziennej. Posiadacze starszych aut mogą je legalnie zamontować, ale pod pewnymi warunkami. Jeżeli zdecydujesz się na ich montaż pamiętaj, że muszą być homolgowane. Na obudowie winno być oznaczenie RL oraz znak homologacyjny z literką E i liczbą. RL oznacza skrót mówią o przeznaczeniu (Daytime Running Lights – Światła dziennej). Literka E w kółku oznacza że lampa jest homologowana, natomiast cyfra wskazuje kraj, który ją wyprodukował. Decydując się na montaż lampa do jazdy dziennej, odradzamy zakup tanich ledwo świecących lamp, niewidocznych na drodze, które szybko się przepalą. Warto wydać nieco więcej za światła które będą służyły wiele lat. Nie jest to aż tak wielki koszt. Produkty renomowanych marek można kupić już za 200 – 300 złotych. Częstą praktyką jest montaż lampa diodowych w reflektorach świateł, czego nie polecamy. Ingerencja w strukturę układu oświetlenia jest zabroniona. Na drodze musimy liczyć się z otrzymaniem mandatu od Policjanta i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Montaż lampa diodowych jest możliwy, jednak nie w obrębie reflektorów, aby nie zakłócać ich działania.
Zalet świateł LED do jazdy dziennej jest wiele. W dużo mniejszym stopniu obciążają alternator w stosunku do otradycyjnego oświetlenia halogenowego czy ksenonowego. Ich żywotność jest dużo wyższa. Jeden cykl życia LED-ów to około 15 cyklów żarówek halogenowych i 2 cykle żarników ksenonowych. Światła LED to także mniejsze spalanie o ok. 100 ml paliwa na 100 km. Do tego, jeżeli ich włączenie odbywa się automatycznie, po uruchomieniu silnika, odpada ryzyko zapłacenia mandatu za jazdę samochodem bez włączonych świateł. Nie będziemy musieli już pamiętać, aby włączyć światła przed ruszeniem w drogę, czy o ich wyłączaniu po zakończeniu jazdy.
Montując światła do jazdy dziennej musimy zastosować się do obowiązujących przepisów. Podstawowy wymóg – muszą być symetrycznie zamontowane tj. na takiej samej wysokości. Odległość od ziemi do krawędzi lampy nie może być mniejsza niż 25 cm i nie większa niż 150 cm. Minimalna odległość między lampami musi wynosić 60 cm, a przy szerokości pojazdu mniejszej niż 130 cm odległość minimalna wynosi 40 cm. Lampy nie mogą być umieszczone dalej niż 40 cm od bocznego obrysu.
Dla lepszego zobrazowania przepisów przedstawiamy ich graficzną prezentację.
IP, SKP ZSP